Alleen maar genieten - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Fleur Hoeve - WaarBenJij.nu Alleen maar genieten - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Fleur Hoeve - WaarBenJij.nu

Alleen maar genieten

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

01 Juni 2016 | Thailand, Phuket

En het is alweer juni.. Wat gaat de tijd hard! Kan het echt bijna niet geloven. Nog maar 4 weken werken ,2,5 week vakantie en dan zit het er alweer op.
Op stage heb ik alweeeer een switch gemaakt van afdeling. Ik ben even terug gegaan naar de butlerafdeling, ivm met te weinig personeel. Hoe personeelswerving hier gaat blijf ik me ook wel over verbazen. Het is dood normaal als mensen niet op komen dagen, of als ze toch uiteindelijk niet opdagen op de eerste werkdag.
Een ander ding wat heel raar is in dit land is hoe Thaise vrouwen naar westerse vrouwen kijken. Ze zijn echt mega jaloers en sommige doen er alles aan om dat te laten merken of om je een beetje te kleineren. Ik moet zeggen dat ik dit echt niet snap. Ik vind mezelf niet beter/leuker of wat dan ook. Helaas zijn er een paar voorbeeldjes waar dit maar al te duidelijk uit blijkt.

Iedere dag is er een meeting om de reserveringen van de volgende dag te bespreken. Ik mag als vertegenwoordiging van housekeeping daar heen. Alleen dit al vind ik best raar, ook wel vet want het is leuk om te doen, maar wel anders dan hoe het in andere culturen gaat. Maar goed, ik zit daar dan als intern tussen afdelingshoofden en supervisors de volgende dag te bespreken. Nou zijn er 2 meiden bij de front office ( supervisor en assistant manager) die wel heeeel duidelijk laten merken dat ze het niet leuk vinden dat ik daar bij ben.
Ze zeggen vaak nadat ik wat zeg, dat ik echt geen gelijk heb, maar komen dan achteraf na de meeting naar me toe dat ik toch wel een goed punt had en dat ze het doorgeven aan de rest van het team. Maar ze proberen me echt voor lul te zetten waar gm en resort manager bij zijn. Zo vreselijk vernederend. Ook gaan ze heel diep in op iedere fout die ik of de housekeeping maakt. Er was een periode zo druk dat ik in m'n eentje 140 kamers van het hotel kreeg om te supervisen. Dat was veeeel te veel en echt onmogelijk om goed te doen. En die meiden vonden het maar wat leuk om dat keer op keer te benadrukken. Heeeel vervelend!! Maar aan de andere kant denk ik van je zet jezelf voor lul om eerst mij belachelijk temaken en dan naar me toe te komen van dat ik toch wel gelijk had. DIKKE DOEIIII voor hun!!

Ook blijf ik me bij de butlers verbazen over gasten. Ik word gebeld om te komen naar een villa voor service, nou helemaal prima. Maar zodra ik daar ben moet ik schoenen poetsen en paar bij paar zetten. Of alle make up doosjes vingerafdruk vrij maken en op volgorde zetten van hand, gezicht, voet en rest van lichaam. Dat soort dingen zijn en blijven voor mij zo raar. Ik kan me niet voorstellen dat ik dat later zou doen. Ik zou dat absoluut niet eens willen!! Toch is het wel vet om dit mee temaken, omdat het zo bizar is. Maaaar ik ben heeeeeel blij dat ik zelf toch normaal ben. :)

Sinds kort is er een engelse leraar in het hotel. Het niveau van veel personeel is te laag. Supergoed dat het is geïntroduceerd! De meneer heeft eerst met alle afdelingen mee gelopen om iedereen te leren kennen en kijken hoe hij het beste kan helpen. Nou vandaag was het zo ver, de eerste engelse les voor de afdeling! Ik ging ook mee, omdat het raar is als 1 iemand niet gaat. Ik wil het liefst niet dat mensen mij als anders behandelen dus probeer zoveel mogelijk te doen wat zij ook doen. Het was heeel schattig om dit te zien. Vandaag hebben we geleerd om elkaar voor te stellen en basis zinnetjes geoefend. Voor mij echt compleet nutteloos maar vond het temooi om te zien hoe erg graag iedereen het wilt leren en hoe groot de inzet is. Dit soort dingen maakt dat mensen naar hun werk komen, omdat ze zo graag Engels willen leren maar alleen nooit de kans hebben gehad om dat te doen. Veel hebben te weinig geld voor school, waardoor dit voor hun het beste 'cadeau' is.

Een ander erg leuk voorvalletje wat ik nog wil delen over werk is een gesprek met een andere supervisor. Het afdelingshoofd is op vakantie, dus neemt zij werk over van haar. Ze moest in plaats van het afdelingshoofd naar medewerker van de maand vergadering. Ze was alleen zo zenuwachtig dat ze moest praten waar andere managers bij waren, dat ze vroeg of we eerst samen konden oefenen. We hebben samen een tekstje voorbereid om haar kandidaat te verdedigen. Dit hebben we net zolang geoefend totdat ze het goed kon spreken voor een groep. Ik vond het echt een eer dat ze me om hulp had gevraagd en het was echt zo schattig om tezien hoe zenuwachtig ze was om te spreken in een vergadering. Dit is ook wel raar, want de mevrouw is ergens in de 50. Ik ben 20...
Maar dit heeft ook temaken met dat wij ( wij als in Westerse mensen) het voorrecht hebben om te leren spreken in openbaar op school, vaak presentaties houden en wij veel meer in situaties terecht komen waar dat gebeurd.

Wat wel een keerzijde van deze onzekerheid is, is dat mensen zich er heel makkelijk achter verschuilen. Zo van 'ik ben onzeker dus ik doe het maar niet'. Ik ben er ook echt van overtuigd dat dit een keuze is die je maakt, en niet een gegeven. Als ze hier zouden leren dit patroon te veranderen zouden ze echt zoooo veel verder komen. Qua onderwijs, werk maar vooral op persoonlijk vlak.
Het is op moeilijke moment heel makkelijk om te zeggen dat je het niet doet '' because Thai people are shy' . Ja klopt helemaal waar, maar het brengt je niet ver als je erin blijft hangen!

Ik haal wel echt voldoening uit de kleinste momenten. Mijn grootste doel voor deze stage was om te 'connecten' met andere culturen. Ik vind oprecht dat ik kan zeggen dat ik daar goed in geslaagd ben. Het is gelukt om een team aan te sturen wat compleet anders is dan dat ik ben. Mensen met een hele andere kijk, geloof en achtergrond heb ik toch weten aan te sturen. Ik kan niet anders dan zeggen dat ik mega trots op mezelf ben wat dat betreft! Ik had van te voren niet durven denken dat het zo goed zou gaan als dat het nu gaat! PROUD!

Naast het werk doen we natuurlijk ook nog gave dingen op vrije dagen! Afgelopen weekend zijn we naar Krabi geweest. Het was maar drie uurtjes met de bus dus dat is niks! We hebben onwijs veel gezien in 2 dagen. Krabi town (de hoofstad) bezocht op de eerste dag. Hier een over marktjes gelopen en tempels bezocht. Het is alleen al leuk om een beetje in zon stad rond te lopen en mensen te kijken. De volgende dag hadden we een vol programma, maar het was het zeker waard! De eerste stop was de hot spring waterfall. Dit zijn watervallen waaronder een vulkaan zit. Echt mega bizar want dat water is harstikke warm!! We konden erin zwemmen maar dat hebben we niet gedaan omdat het gewoon te warm was. Alleen met de voetjes erin. Helaas was het wel heel druk en echt een toeristische attractie geworden. Dat verpestte het wel een beetje, maar doet niks af aan het feit dat het een bizar natuurverschijnsel is. De jungle erom heen was mega gaaf. In een ander gedeelte van de jungle hebben we gezwommen in een meer. Ja, ik heb gezwommen midden in de jungle. Echt te gek! Heb het wel gedaan nadat er bevestiging van GEEN KROKODILLEN was. Het water was heel helder. Het is allemaal natuurlijk bron water gecombineerd met regen. Was echt heel erg vet!!
De laatste stop was DE uitdaging van de dag. De tiger cave temple. Dit was een tempel met maar liefst 1260 tredes omhoog! De hele weg naar boven was een tempel. Echt mega mooi met uitzicht en met boeddha beelden en gouden versieringen. MAAR JEZUS WAT ZWAAR. De traptredes waren soms heel stijl en ook door het verschil in hoogte kreeg je last. Maar eenmaal bovenaan was het meer dan de moeite waard. Het uitzicht was echt prachtig en de grote boeddha heel erg mooi.
Wat ik wel kan meedelen, is dat dit een once in lifetime experience was. Haha heel vet om te doen maar ik heb het nu 1x gedaan, en dat is meeer dan genoeg!

  • 12 Juni 2016 - 22:00

    Marga Schoemaker:

    Ha Fleur,
    Het zit er bijna op Fleur, nu alleen nog maar genieten, vooral van de vakantie die volgt.
    We zien je snel weer thuis,
    Lieve groetjes,
    Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Phuket

Fleur

Actief sinds 19 Jan. 2016
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 2438

Voorgaande reizen:

19 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: